freightsight
Sabtu, 1 Oktober 2022

PENGIRIMAN UDARA

Perang Rusia-Ukraina Berikan Impak Logistik pada Motogp

7 April 2022

|

Penulis :

Tim FreightSight

Logistik MotoGP

Gelaran MotoGP Argentina (Foto: MotoGP)

CEO Dorna Sports mengakui bahwa adanya kegagalan logistik yang membawa kargo pasukan MotoGP ke Grand Prix (GP) Argentina.

Latihan bebas hanya bermula pada hari ini serta sesi kelayakan pula juga akan bermula terhadap sebelah tengah hari atau petang (waktu Argentina).

Carmelo Ezpeleta selaku Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Dorna Sports mengakui bahwa adanya kegagalan logistik yang membawa kargo pasukan MotoGP ke Grand Prix (GP) Argentina adalah kesan daripada peperangan yang memang tercetus antara Rusia dan Ukraine ketika ini.

Ezpeleta juga menegaskan bahwa Dorna berusaha mencari pesawat kargo tambahan setelah sebuah pesawat yang berlepas dari Indonesia berdepan masalah di Mombasa, Kenya.

Walaupun mencari jalan terbaik, tetapi Dorna gagal untuk mendapatkan penerbangan membawa semua kelengkapan ‘paddock’ juga muatan semua kelas MotoGP gagal tiba ke Argentina setelah tiada pesawat yang bersedia kerana 20 peratus pe¬nerbangan kargo di dunia berasal dari Rusia.

Karena masalah tersebut, jadwal perlombaan GP Argentina berlaku perubahan dan semua sesi latihan bebas di Litar Termas de Rio Hondo semalam pada hari Jumat terpaksa dibatalkan.

Latihan bebas hanya bermula pada hari ini serta sesi kelayakan pula juga akan bermula terhadap sebelah tengah hari atau petang (waktu Argentina).

Sepanjang 30 tahun dalam MotoGP, banyak belajar dari¬pada pengalaman dan situasi me¬ngenai pe¬nerbangan sangat rumit, sehingga masalah juga berpunca akibat pe¬perangan di Ukraine.

Kebanyakan penerbangan kargo merupakan syarikat dari Rusia dan ketika ini semua pesawat tersebut tidak dibenarkan beroperasi dan kehilangan 20 pe¬ratus daripada ke semua penerbangan yang ada di dunia.

Tidak ada pesawat bersedia untuk bisa membantu dan juga tidak pilihan lagi jika terpaksa untuk me¬nung¬gu pesawat yang memang mengalami kerusakan diperbaiki sepenuhnya.

Pada sepanjang 499 perlombaan yang dianjurkan, ini tentu adalah kali pertama menghadapi masalah seperti ini, walaupun memang bukan perkara baik, tetapi senantiasa memang merasa bersedia untuk berhadapan dalam situasi se¬perti ini.

Objektif utamanya adalah untuk meneruskan perlombaan yang ada di Argentina dan seterusnya juga di Amerika Syarikat minggu depan.